El blog del periodista Txerra Cirbian

Mes: marzo 2006

Ureta

Josep-Maria Ureta és un periodista brillant, d’aquells que et fan entendre el més complicat de la forma més senzilla.
Un bon exemple es el llibre Economia de butxaca, una selecció dels seus millors articles publicats a El Periódico de Catalunya des del 1990 fins al 2005.
Val la pena comprar-lo perquè, «és un libre pensat per a tots aquells que se salten la secció d’economia dels diaris», com diu el propi autor, i perquè els drets generats per la seva venda aniran a parar a l’Associació Osona Contra el Càncer.
Però tot això, ho volia explicar perquè l’Ureta, ahir, em va dir una frase contundent: «Necessitem 10 anys per acabar el procés de pau i 25 anys per oblidar… Es necessita tota una generació per oblidar».
Es referia a ETA, és clar.

Ureta

Josep-Maria Ureta es un periodista brillante, de aquellos que te hacen entender lo más complicado de la forma más sencilla.
Un buen ejemplo es su libro Economia de butxaca, una selección de sus mejores artículos publicados en El Periódico de Catalunya desde 1990 hasta el 2005.
Vale la pena comprarlo porque, «es un libro pensado para todos aquellos que se saltan la sección de economía de los diarios», como dice el propio autor, y porque los derechos generados por su venta irán a parar a la Asociación Osona Contra el Cáncer.
Todo esto lo explico porque Ureta, ayer, me soltó una frase contundente: «Necesitamos 10 años por acabar el proceso de paz y 25 años por olvidar… Se necesita toda una generación por olvidar».
Se refería a ETA, claro está.

La tregua

Esta mañana se ha producido la noticia que todos deseábamos escuchar: ETA ha anunciado una tregua que define como «alto al fuego permanente».
Su comunicado acaba con esta frase: «La superación del conflicto, aquí y ahora, es posible».
Que así sea.

La treva

Aquest matí s’ha produït la notícia que tots desitjàvem escoltar: ETA ha anunciat una treva que defineix com «alto el foc permanent».
El seu comunicat acaba amb aquesta frase: «La superació del conflicte, aquí i ara, és possible».
Així ho esperem.

‘Botellón’

Em preocupa que el més urgent que tenen alguns joves –crec que només és una minoria– entre mans sigui la pràctica del botellón. L’acudit d’en Romeu en El País, ahir dissabte, era clarificador: destrossar-se el fetge –o el nas, com fan d’altres– per a ser rebel no és molt intel·ligent.
D’això s’en aprofita precisament el sistema a qui creuen combatre.
Per això, mentre els poders miren amb preocupació cap a França, cap a la revolta estudiantil, cap als contractes menys que d’escombraries, aquests mateixos poders riuen d’aquesta altra joventut que protesta perquè no la deixen beure en el carrer.
No estic en absolut d’acord amb qui diuen que és «una manifestació pacífica d’oci». Beure una copa en companyia, pot ser-ho. Prendre una ampolla sencera, o sigui, emborratxar-se en menor o major grau, no ho és.

Botellón

Me preocupa que lo más urgente que tienen algunos jóvenes –creo que sólo es una minoría– entre manos sea la práctica del botellón.
El chiste de Romeu en El País, ayer sábado, era clarificador: destrozarse el hígado –o el tabique nasal, como hacen otros– para ser rebelde no es muy inteligente.
De ello se aprovecha precisamente el sistema a quien creen combatir.
Por eso, mientras los poderes miran con preocupación hacia Francia, hacia la revuelta estudiantil, hacia los contratos menos que basura, esos mismos poderes se ríen de esa otra juventud que protesta porque no la dejan beber en la calle.
No estoy en absoluto de acuerdo con quienes dicen que es «una manifestación pacífica de ocio». Beber una copa en compañía, puede serlo. Tomar una botella entera, o sea, emborracharse en menor o mayor grado, no lo es.

Temps

A la meva empresa estem començant a negociar el conveni col·lectiu. De tant en tant, toca. Bé, toca barallar-se amb l’empresari per a intentar que no et retalli els teus drets i que t’augmenti, com a mínim, el cost de la vida i un poc més.
Allò que he escrit més amunt no deixa de ser una excusa per a això altre: en pocs convenis es presta atenció a la urgent necessitat de compaginar vida laboral i personal.
És aquesta necessitat vital de tenir temps per a un mateix, per a poder estar amb la família, per a poder descansar, anar al cinema o al teatre, o simplement llegir…
Quants llibres tenim apilats a la nostra tauleta de nit?

Tiempo

En mi empresa estamos empezando a negociar el convenio colectivo. De tanto en tanto, toca. Bueno, toca pelearse con el empresario para intentar que no te recorte tus derechos y que te aumente, como mínimo, el coste de la vida y un poco más.
Bueno, lo escrito más arriba no deja de ser una excusa para esto otro: en pocos convenios se presta atención a la urgente necesidad de compaginar vida laboral y personal.
Esa necesidad vital de tener tiempo para uno mismo, para poder estar con la familia, para poder descansar, ir al cine o al teatro, o simplemente leer…
¿Cuántos libros tenemos amontonados en nuestra mesilla de noche?

Lampista

En aquesta ocasió, amb aquest títol, no em refereixo als polítics a l’ombra a qui denominem lampistes, sinó als de debò, als professionals que es guanyen la vida posant tubs a les cases i arreglant els desaigües.
Aquest relat serveix per constatar, una vegada més, que el millor per als nostres fills, és que estudiïn fontaneria… o electricitat.
Moment de l’escena: divendres passat, uns 30 minuts després de l’hora prevista per a que el lampista arribés a casa per sol·lucionar un problema sota l’aigüera.
L’amo, un tal HP, de la botiga X, situada a la cantonada dels carrers de Calàbria i Consell de Cent de Barcelona, m’havia avisat.
HP: «Ui… segur que caldrà canviar tota la canonada, perquè les antigues ja se sap».
Jo: «Perdoni, però només tenen uns deu anys», em vaig excusar amb timidesa.
HP: «És igual… Segur que té alguna fisura i per això perd. Quan li va bé que vingui el noi? A les 9 del matí? Perfecte!»
El dia dels fets, a les 9.30 del matí. Truco per telèfon.
Jo: «Escolti, que el noi no ha vingut encara.»
HP: «Miri jo estic ara amb dos clients a la botiga i no el puc atendre. El noi no hi és, encara no ha arribat. Com que ve de fora, doncs deu haver tingut algun problema i s’ha retardat.»
Jo: «Home… I com és que no m’avisa vostè?»
HP: «Però, a veure… Quina hora és? Però si només són les 9.30… Miri, ara estic atenent a dos clients. Com vol que l’avisi, si estic ocupat. I no he parat de treballar. Jo he obert la botiga a les 8,15, després me n’he anat a esmorzar, després he tornat a la botiga i ara tampoc estic parat… Com vol que l’avisi!?»
Jo: «Escolti… no cal que em cridi. Crec que simplement pot disculpar-se i ja està…»
HP: «Disculpar-me joooo? Disculpar-me joooo? I per què, anem a veure?»
Clic. Li vaig penjar el telèfon. Així, suaument, sense més.
De cop i volta vaig tornar a pensar en l’aigüera, i que potser m’havia d’haver empassat l’orgull i esperar mitja horeta més.
Em vaig acostar al problema. Vaig posar una galleda sota i vaig començar a desembussar la canonada.

Fontaneros

En esta ocasión con este título no me refiero a los políticos en la sombra a quien denominamos fontaneros, sino a los de verdad, a los profesionales que se ganan la vida poniendo tubos en las casas y arreglando los desagües.
Este relato sirve para constatar, una vez más, que lo mejor para nuestros hijos es que estudien fontanería… o electricidad, que tanto da.
Momento de la escena: el viernes pasado, unos 30 minutos después de la hora prevista para que el fontanero llegara a casa para arreglar una problema en el desagüe del fregadero.
El dueño, un tal HP, de la tienda X, situada en la confluencia de las calles de Calàbria y Consell de Cent de Barcelona, me había avisado.
HP: «Uy… seguro que habrá que cambiar toda la tubería, porque las antiguas ya se sabe».
Yo: «Perdone, pero sólo tienen unos diez años», me excusé yo con timidez.
HP: «Es igual… Seguro que tiene alguna fisura y por eso pierde. ¿Cuándo le va bien que vaya el chico? ¿A las 9 de la mañana? Perfecto»
El día de autos, a las 9.30 de la mañana:
Yo: «Oiga, que el chico no ha venido aún.»
HP: «Mire yo estoy ahora con dos clientes en la tienda y no le puedo atender. El chico no está aún no ha llegado. Como viene de fuera, pues ha debido tener algún problema y se ha retrasado.»
Yo: «Hombre… ¿Y cómo no me avisa usted?»
HP: «Pero, a ver… ¿Qué hora es? Pero si sólo son las 9.30… Mire, ahora estoy atendiendo a dos clientes. Cómo quiere que le avise, si estoy ocupado. Y no he parado de trabajar. Yo he abierto la tienda a las 8,15, luego me he ido a desayunar, después he vuelto a la tienda y ahora tampoco estoy parado… ¿¡Cómo quiere que le avise!?»
Yo: «Oiga… no necesito que me suba el tono de voz. Creo que simplemente podía disculparse y ya está…»
HP: «¿Disculparme yoooo? ¿Disculparme yoooo? ¿Y por qué, vamos a ver?»
Clic. Le colgué el teléfono. Así, suavemente, sin más.
De repente pensé en el problema del fregadero y pensé que igual tenía que haberme tragado el orgullo y haber esperado media hora más.
Me acerqué al problema. Puse un cubo debajo y empecé a desatascar la tubería.

Casaldàliga

El presidente de la Generalitat, Pasqual Maragall, ha hecho entrega del Premio Internacional Catalunya a Pedro Casaldàliga.
Este galardón quizá le dé a conocer a quienes aún no le conocen. A veces, los premios sirven para algo.
En La Vanguardia, el 13 de enero de 2005, Domingo Oriol le hacía una entrevista y perfilaba este breve retrato en la entradilla:
«El relevo del catalán Pere Casaldàliga, obispo de Sao Félix de Araguaia (en el Estado de Mato Grosso), enfrenta el Vaticano con esta diócesis brasileña y pobre, que es de una extensión como Catalunya, cuenta sólo con 120.000 habitantes y sigue una pastoral basada en la teología latinoamericana de la liberación. Casaldàliga llegó como misionero a Brasil en 1968. Dos años después se creó la prelatura o diócesis de Sao Félix. Y él fue nombrado obispo en 1971, siendo el primer prelado de esta diócesis. Casaldàliga, siguiendo las normas canónicas, presentó su renuncia en el 2003 al cumplir los 75 años. El anciano obispo tiene problemas de salud: parkinson, presión alta. Vive en una humilde casa como la de sus conciudadanos, muy abierta a todos y sin privacidad.»
Un hombre bueno, un buen hombre.

Casaldàliga.

El president de la Generalitat, Pasqual Maragall, ha fet entrega del Premi Internacional Catalunya a Pere Casaldàliga.
Aquest guardó potser el doni a conèixer a qui encara no el coneix. A vegades, els premis poden servir per alguna cosa.
A La Vanguardia, el 13 de gener del 2005, Domingo Oriol li feia una entrevista i perfilava aquest breu retrat a la entradeta:
«El relleu del català Pere Casaldàliga, bisbe de Sao Félix de Araguaia (a l’Estat de Mato Grosso), enfronta el Vaticà amb aquesta diòcesi brasilera i pobra, que és d’una extensió com Catalunya, te només 120.000 habitants i segueix una pastoral basada en la teologia llatinoamericana de l’alliberament. Casaldàliga va arribar com a missioner a Brasil el 1968. Dos anys després es va crear la prelatura o diòcesi de Sao Félix. I ell va ser anomenat bisbe el 1971, sent el primer prelat d’aquesta diòcesi. Casaldàliga, seguint les normes canòniques, va presentar la seva renúncia el 2003 al complir els 75 anys. L’ancià bisbe té problemes de salut: parkinson, pressió alta… Viu en una humil casa com la dels seus conciutadans, molt oberta a tots i sense privacitat.»
Un home bo, un bon home.

L’Oscar… per a Paul Haggis

Hollywood té coses curioses, com un actor convertit en governador i altre actor que va ser president.
Aquesta matinada ha donat una altra sorpresa: ha premiat amb l’Oscar a la millor pel·lícula Crash, una història col·lectiva de tensions racials.
Ha deixat en segon terme a Brokeback Mountain, que aspirava a guanyar-ho tot. El poderós col·lectiu homosexual de la indústria cinematogràfica no ha tingut la força decisòria que s’havia previst.
Però el més interessant d’aquesta decisió de l’Acadèmia del Cinema d’EEUU és que premia un bon escriptor d’històries: Paul Haggis, director i guionista de la pel·lícula ara oscaritzada i també autor de Million Dollar Baby, la història guanyadora l’any passat.
Dels altres premis ja se’n parlarà i molt avui, però estava cantat el de Philip Seymour Hoffman com Capote, de qui ja vaig parler a aquest post, el passat dia 20.

El Oscar… para Paul Haggis

Hollywood tiene cosas curiosas, como un actor convertido en gobernador y otro actor que fue presidente.
Esta madrugada ha dado otra sorpresa: ha premiado con el Oscar a la mejor película a Crash, una historia colectiva de tensiones raciales. Ha dejado en segundo término a Brokeback Mountain, que aspiraba a ganarlo todo. El poderoso colectivo homosexual de la industria cinematográfica no ha tenido la fuerza decisoria que se había previsto.
Pero lo más interesante de esta decisión de la Academia del Cine de EEUU es que premia a un buen escritor de historias: Paul Haggis, director i guionista de la película ahora oscarizada y también autor de Million Dollar Baby, la historia ganadora el año pasado.
De los otros premios ya se hablará y en cantidad, pero estaba cantado el de Philip Seymour Hoffman como Capote, de quien ya hablamos en este post, el pasado día 20.

Bomba contra Bassi

Què malament han d’estar els feixistes per a col·locar una bomba en el Teatre Alfil, de Madrid, on actua Leo Bassi. I després parlen de l’integrisme islàmic!
Era un artefacte casolà que ha estat desactivat, però que hauria d’haver esclatat durant la representació de la seva obra La Revelació i haver provocat un incendi de molt greus conseqüències.
L’actor ja havia rebut amenaces de mort de grups ultres catòlics a causa del caràcter polèmic de la peça i havia contractat un servei de seguretat.
Bassi explica el tema en el seu blog: «L’espectacle en sí no té escenes escatològiques, no insulta els símbols cristians i de tots els meus espectacles és el més profund i sincer. El que molesta tant a certes persones és la força amb la qual defenso els valors del laïcisme. La Revelació és bàsicament una crítica racional al monoteismo de l’antic testament posant en evidència les contradiccions perilloses les seves omissions i inconsistències.»

Bomba contra Bassi

Qué mal tienen que andar los fascistas para colocar una bomba en el Teatro Alfil, de Madrid, donde actúa Leo Bassi. ¡Y luego hablan del integrismo islámico!
Era un artefacto casero que ha sido desactivado, pero que tendría que haber estallado durante la representación de su obra La revelación y haber provocado un incendio de gravísimas consecuencias.
El actor ya había recibido amenazas de muerte de grupos ultras católicos a causa del carácter polémico de la pieza y había contratado un servicio de seguridad.
Bassi explica el tema en su blog: «El espectáculo en sí carece de escenas escatológicas, no insulta a los símbolos cristianos y de todos mis espectáculos es el más profundo y sincero. Lo que molesta tanto a ciertas personas es la fuerza con la que defiendo los valores del laicismo. La Revelación es básicamente una crítica racional al monoteismo del antiguo testamento poniendo en evidencia las contradicciones peligrosas las omisiones e inconsistencias.»

ADN, el diari

Avui surt al carrer un nou diari. Es diu ADN i és gratuït. Enhorabona!
Haurà de fer-se un espai dins un mercat difícil, i s’enfrontarà amb les capçaleres Metro, Qué i 20 Minutos.
Els supera en tirada: ha imprès més d’un milió d’exemplars, que repartirà en 14 ciutats.
També supera en tirada la majoria dels diaris de pagament. No crec que els afecti massa: després d’uns anys de convivència complexa, sembla haver lectors per a tots.
Espero que serveixi per a què es llegeixi més i també per a què hagi més llocs de treball per a tants i tants periodistes joves que surten de les facultats i que no ho tenen fàcil.
Alguns dels que treballen a la redacció de Barcelona tenen un gran futur. Segur.

ADN, el diario

Hoy sale a la calle un nuevo diario. Se llama ADN y es gratuito. ¡Enhorabuena!
Tendrá que hacerse un hueco en un mercado difícil, y se enfrentará con las cabeceras Metro, Qué y 20 Minutos.
Les supera en tirada: ha impreso más de un millón de ejemplares, que repartirá en 14 ciudades.
También supera en tirada a la mayoría de los diarios de pago. No creo que les afecte en exceso: después de varios años de convivencia compleja, parece haber lectores para todos.
Ójala sirva para que se lea más y también para que haya más lugares de trabajo para tantos y tantos periodistas jóvenes que salen de las facultades y que no lo tienen fácil.
Algunos de los que trabajan en la redacción de Barcelona tienen un gran futuro. Seguro.

© 2024 Txerrad@s

Tema por Anders NorenArriba ↑