El reciente caso de un colega, un conocido crítico de música de Barcelona, insultado primero (a través de Twitter, esa enorme casa de vecinos con altavoz en internet), vetado después y readmitido más tarde en un festival musical apadrinado, cómo no, por una marca de cervezas, da que pensar.
No es una reflexión nueva, porque los críticos nunca son bien vistos, sobre todo por los autores.
El crítico es un grano en el culo, y perdónenme la expresión.

El recent cas d’un col·lega, un conegut crític de música de Barcelona, ​​insultat primer (a través de Twitter, aquesta enorme casa de veïns amb altaveu a internet), vetat després i readmès més tard en un festival musical apadrinat, és clar, per una marca de cerveses, fa pensar.
No és una reflexió nova, perquè els crítics mai són ben vistos, sobretot pels autors.
El crític és un gra al cul, i perdoneu l’expressió.

Un novelista, un pintor, un cantante, un dramaturgo, un cineasta… estrenan su última obra: una novela, un cuadro, una canción, una obra de teatro, una película, que les ha costado mucho. Y entonces viene un señor con un bolígrafo y una libreta, toma apuntes y les ensalza o les pone a bajar de un burro en cuatro frases.
Hace ya tiempo, cuando impartía clases de periodismo en la Universitat Autònoma de Barcelona, a inicios de los años 90, intentaba preparar una tesis doctoral sobre la crítica en España. Lo cierto es que la dejé en sus primeros pasos, porque trabajar a diario en un gran periódico y en la universidad se me llevaba todas las horas del día y más.
Lo que sí mantenía en aquellos primeros compases de la tesis era que la crítica es un género de opinión que incluye elementos informativos: el crítico analiza una situación, un festival, una obra; comenta el momento, el contenido, de dónde proviene el autor; cita otros elementos u obras previas del mismo artista para efectuar después una comparación y dar a conocer su posición final, su opinión sobre el material del que habla u escribe.
Cuando el balance final es positivo, nadie se molesta. Como mucho, quien escucha o lee la crítica puede pensar que es blanda, mientras el fan aplaude a rabiar y colecciona el archivo visual o sonoro, o el recorte de la revista o diario.
¿Pero qué pasa cuando ese balance es negativo? Depende de la madurez de la otra parte.
Si la parte criticada lo asume como una opinión y la valora en su justa medida, puede ayudarla a crecer y mejorar.
Si se toma como una agresión, la respuesta suele ser agresiva o despectiva. Un «qué va a saber ese».
En algunos casos, el editor, el dueño de la galería, del local o del cine, un jefe de prensa, el directivo de un certamen, siente la necesidad de negar la entrada al crítico, de retirarle la acreditación.
Aunque cada vez es más difícil mantener la independencia, porque la publicidad y los patrocinios marcan cada día más las líneas a seguir, no acaban de darse cuenta de que el acceso libre a un espectáculo del periodista especializado, el ejemplar de libro o disco enviado, la gratuitad de una entrada, no significa servilismo ni una alabanza segura.
Un novel·lista, un pintor, un cantant, un dramaturg, un cineasta … estrenen la seva darrera obra: una novel·la, un quadre, una cançó, una obra de teatre, una pel · lícula, que els ha costat molt. I llavors ve un senyor amb un bolígraf i una llibreta, pren apunts i els enalteix o els posa a baixar d’un burro en quatre frases.
Ja fa temps, quan impartia classes de periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​a inicis dels anys 90, intentava preparar una tesi doctoral sobre la crítica a Espanya. La veritat és que la vaig deixar en els seus primers passos, perquè treballar cada dia en un gran diari i a la universitat es em portava totes les hores del dia i més.
El que sí mantenia en aquells primers compassos de la tesi era que la crítica és un gènere d’opinió que inclou elements informatius: el crític analitza una situació, un festival, una obra; comentari del moment, el contingut, d’on prové l’autor; cita altres elements o obres prèvies del mateix artista per efectuar després una comparació i donar a conèixer la seva posició final, la seva opinió sobre el material de què parla o escriu.Quan el balanç final és positiu, ningú es molesta. Com a molt, qui escolta o llegeix la crítica pot pensar que és tova, mentre el fan aplaudeix d’allò més i col · lecciona l’arxiu visual o sonor, o la retallada de la revista o diari.
Però què passa quan aquest balanç és negatiu? Depèn de la maduresa de l’altra part.Si la part criticada l’assumeix com una opinió i la valora en la justa mesura, pot ajudar-la a créixer i millorar.Si es pren com una agressió, la resposta sol ser agressiva o despectiva. Un «què sabrà aquest».
En alguns casos, l’editor, l’amo de la galeria, del local o del cinema, un cap de premsa, el directiu d’un certamen, sent la necessitat de negar l’entrada al crític, de retirar l’acreditació.
Encara que cada vegada és més difícil mantenir la independència, perquè la publicitat i els patrocinis marquen cada dia més les línies a seguir, no acaben d’adonar-se que l’accés lliure a un espectacle del periodista especialitzat, l’exemplar de llibre o disc enviat, la gratuitad d’una entrada, no vol dir servilisme ni una lloança segura.