Un grup de crítics i especialistes de cinema acaba editar en castellà la revista francesa Cahiers du cinéma, una publicació històrica, llegendària, mítica per a qualsevol amant del bon cinema.
Presentada ja a Madrid i València, i als quioscos des d’aquest passat divendres, dia 11, serà demà, dilluns, 14 (19.00 hores), quan ho faci a la seu de la
Filmoteca de Catalunya, a Barcelona, per part del seu director, el veterà crític Carlos F. Heredero, juntament amb el realitzador Isaki Lacuesta i els també crítics Àngel Quintana i Domènec Font.
Deixant al marge disquisicions sobre la seva oportunitat, una qüestió en la que els lectors tindran l’última paraula, el fet cert és que aquest Cahiers planteja una sèrie d’interessants reflexions sobre la crítica de cinema, sobre la seva actualitat i necessitat.
En aquest sentit, vull citar alguns paràgrafs de tres articles.
El primer,
de l’Àngel Quintana: «No nos hallamos ante el final de una época, sino al inicio de un periodo extraordinario, en el que escribir sobre cine es un modo de levantar acta de una de las más profundas y fascinantes mutaciones de la cultura contemporánea» (…) «la tarea crítica no debe convertirnos ni en publicistas de los estrenos de la cartelera, ni en apóstoles de lo exótico».
La segona reflexió, acerada, correspon a en Diego Galán: «La reputación de la crítica está en horas bajas (…) Ahora, los montajes publicitarios ahogan cualquier opinión independiente, y la voz del crítico es imperceptible (…) ¿Dónde están ahora la confrontación de opiniones, la información solvente, el análisis fílmico? A fin de cuentas, una crítica enriquecedora aporta un punto de vista distinto».
Com és lògic, i així ho assenyala Galán, la crítica ha de ser llegible: «Hay críticos de prosa confusa, que envalentonados con el privilegio de su tribuna olvidan el destino último de su trabajo: informar al lector. Y hay críticos con buen estilo literario, aunque ideas pobres».
La tercera reflexió procedeix de l’editorial escrit per Heredero i Jean-Michel Frodon: «El ejercicio de la función crítica no estará limitado (…) a las películas que se estrenen en las pantallas comerciales (…) Nuestra mirada se dirige hacia el conjunto de expresiones del universo cinematográfico. Y tiene la voluntad de ser una mirada radical, comprometida y razonada (…) porque, como decía Baudelaire, (…) la crítica debe ser parcial, apasionada, política».