Una ruta a pie para las vacaciones

Hoy se me acaba el periodo de descanso anual que llamamos vacaciones de verano. Grrr.
Sí, amigos, da rabia, ¿verdad?
Pues nada, para quienes las empiezan o para quienes acepten una sugerencia a llevar a cabo cualquier día de descanso, os dejo estas tres fotos que he tomado durante una miniescapada al Prepirineo, para realizar una etapa del Camí dels Bons Homes.

Es una caminata de varias horas (nosotros tardamos ocho) para recorrer los 24 kilómetros que separan el pueblo de Gòsol del de Bagà, al norte de la provincia de Barcelona.
Os sugiero buen calzado, bastante agua, gorra o sombrero y protección solar. A primera hora hacía fresquito y no nos sobró el jersey. Pero completada la subida e iniciado el llano y la prolongada bajada, el calor hace que sudes por todos los poros.
La ruta, con la parte trasera de Pedraforca a la derecha y la sierra del Cadí a la izquierda es muy bonita y tranquila.

Avui se m’acaba el període de descans anual que anomenem vacances d’estiu. Grrr.
Sí, amics, fa ràbia, oi?
Doncs res, per a qui les comencen o per als que acceptin un suggeriment a dur a terme qualsevol dia de descans, us deixo aquestes tres fotos que he pres durant una miniescapada al Prepirineu, per fer una etapa del Camí dels Bons Homes.

És una caminada de diverses hores (nosaltres vam trigar vuit) per recórrer els 24 quilòmetres que separen el poble de Gòsol del de Bagà, al nord de la província de Barcelona.
Us suggereixo bon calçat, força aigua, gorra o barret i protecció solar. A primera hora feia fresqueta i no ens va sobrar el jersei. Però una vegada has fet la pujada i arribes al pla, arriba una perllongada baixada amb una calor que suar per tots els porus.
La ruta, amb la part posterior de Pedraforca a la dreta i la serra del Cadí a l’esquerra és molt bonica i tranquil·la.

La alegre ballena riojana

Se llaman Funky Whale Games y se presentan como “un grupo de desarrolladores de juegos indie” que hacen juegos para teléfonos, tabletas y gafas (las Google Glass, claro), con “un montón de ideas creativas y un verdadero amor por los juegos”. Y también hacen juegos a medida. No son de EEUU ni del Reino Unido, sino de La Rioja, aquí al lado, y presentarán estos días en el Gamelab de Barcelona (días 25, 26 y 27 de junio) Bee Invasion, un nuevo juego para las famosas gafitas. Parece muy ingenuo y sencillo, pero aplaudo la iniciativa de estos jóvenes… y os aseguro que hay muchos más como ellos. En este enlace de Emprenderioja.es podéis encontrar una entrevista con Antonio Rabanera, uno de los tres socios de la empresa, junto con Carlos Cabezón y David Moyano.

Es diuen Funky Whale Games i es presenten com “un grup de desenvolupadors de jocs indie” que fan jocs per a telèfons, tauletes i ulleres (les Google Glass, és clar), amb “un munt d’idees creatives i un veritable amor pels jocs” . I també fan jocs a mida. No són d’EUA ni del Regne Unit, sinó de la Rioja, aquí al costat, i presentaran aquests dies al Gamelab de Barcelona (dies 25, 26 i 27 de juny) Bee Invasion, un nou joc per a les famoses ulleretes. Sembla molt ingenu i senzill, però aplaudeixo la iniciativa d’aquests joves … i us asseguro que hi ha molts més com ells. En aquest enllaç de Emprenderioja.es podeu trobar una entrevista amb l’Antonio Rabanera, , un dels tres socis de l’empresa, juntament amb Carlos Cabezón i David Moyano.

Maruja Torres

Portada del libroEn Diez veces siete (editorial Planeta), su último libro, Maruja Torres dice (en la página 22, si buscáis la cita) algunas cosas que cualquier periodista (y muchos otros trabajadores) suscribiríamos…, al menos los más veteranos:

“Uno, en primer lugar, trabaja donde puede, y no donde quiere. En ocasiones, si se tiene suerte, ama el lugar donde trabaja, pongamos que en un 60 o 70 por ciento. A veces se pelea con la circunstancia en la que le toca desempeñar su labor; en otras ocasiones no consigue conciliar el sueño. Se hace lo que se puede. En el mejor de los casos se lucha por hacer lo que se debe.”


Portada del libroEn Diez veces siete (editorial Planeta), el seu últim llibre, Maruja Torres diu (a la pàgina 22, si busqueu la cita) algunes coses que qualsevol periodista (i molts altres treballadors) subscriuríam…, almenys els més veterans:

“Un, en primer lloc, treballa on pot, i no on vol. De vegades, si es té sort, estima el lloc on treballa, posem que en un 60 o 70 per cent. De vegades es baralla amb la circumstància en la qual li toca exercir la seva feina; en altres ocasions no aconsegueix agafar el son. Es fa el que es pot. En el millor dels casos es lluita per fer el que s’ha de fer.”

De Joaquín Cortés al Mag Lari

Joaquin Cortes

En las últimas semanas he ido a ver dos espectáculos muy diferentes, de los que he salido con sentimientos muy contradictorios.
Si tuviera que decirlo con una primera frase, seguramente sería injusto: mucho envoltorio para tan poca chicha.
Pero la chicha, la carne, el contenido está ahí. En caso contrario, estos artistas no tendrían tantos seguidores fieles que van a verles una y otra vez.
¿Soy pues excesivamente crítico? Quizá. Quizá espero más de lo que realmente dan… o pueden dar.
En el caso del espectáculo de Joaquín Cortés, ‘Gitano’, dividido en dos partes, y que a mi vecina de asiento la entusiasmó, había mucho envoltorio, jarana, el corrillo de cantaores, tocaores, bailaoras y media docena de bailarinas que cruzaban aladas el escenario.
Pero del protagonista, el gran Joaquín Cortés, muy poco.
La cosa cambió en la segunda parte, donde el bailarín y bailaor puso toda la carne y sus zapateados en el escenario.

Mag Lari

En el show del Mag Lari me pasó algo similar. A ver: sus números son buenos, indudablemente, y cuenta con un ayudante que es básico en los trucos de escapismo: el primero, de entrada, para dejarte con la boca abierta, los dos de baúles del medio y la traca final.
Pero no sé: abusa Lari del contacto con el público en un estilo de cierta tomadura de pelo que no me acaba de entusiasmar. Es una fórmula que alarga y alarga el tiempo del espectáculo hasta llegar al final de la escasa hora y media de espectáculo. En cierto momento, él mismo lo dijo en tono autoparódico.
Quizá sea que le he visto muchas veces en la tele, en ‘El gran gran dictat’ de TV-3, y eso le hace parecer repetitivo a mis ojos, pero tal y como está el patio de la competencia, el show del Mag Lari me supo un poco añejo. Necesita pilas nuevas.

Joaquin Cortes

En les últimes setmanes he anat a veure dos espectacles molt diferents, dels quals he sortit amb sentiments molt contradictoris.
Si hagués de dir-ho amb una primera frase, segurament seria injust: molt embolcall per a tan poca chicha.
Però la chicha, la carn, el contingut hi és. En cas contrari, aquests artistes no tindrien tants seguidors fidels que van a veure’ls una i altra vegada.
Sóc doncs excessivament crític? Potser. Potser espero més del que realment donen … o poden donar.
En el cas de l’espectacle de Joaquín Cortés, ‘Gitano’, dividit en dues parts, i que a la meva veïna de seient la entusiasmar, hi havia molt embolcall, gresca, la rotllana de cantaores, tocaores, balladores i mitja dotzena de ballarines que creuaven alades l’escenari.
Però del protagonista, el gran Joaquín Cortés, molt poc.
La cosa va canviar en la segona part, on el ballarí i bailaor va posar tota la carn i els seus zapateados a l’escenari.

Mag Lari

En el xou del Mag Lari em va passar una cosa similar. A veure: els seus números són bons, indubtablement, i compta amb un ajudant que és bàsic en els trucs d’escapisme: el primer, d’entrada, per deixar-te amb la boca oberta, els dos de baguls del medi i la traca final.
Però no sé: abusa Lari del contacte amb el públic en un estil de certa presa de pèl que no m’acaba d’entusiasmar. És una fórmula que allarga i allarga el temps de l’espectacle fins arribar al final de l’escassa hora i mitja d’espectacle. En cert moment, ell mateix ho va dir en to autoparòdic.
Potser és que li he vist moltes vegades a la tele, a ‘El gran gran dictat’ de TV-3, i això el fa semblar repetitiu als meus ulls, però tal com està el pati de la competència, el xou del Mag Lari em va saber una mica vell. Necessita piles noves.

La foto recortada

Esta mañana hice la primera foto, que subí a la red a través Instagram, con un ligero recorte.
Al llegar a casa, me di cuenta de que había una paloma en primer plano, así que no sé muy bien con cuál quedarme.

El original

¿Y a vosotros, cuál os gusta más?

Aquest matí vaig fer la primera foto, que vaig pujar a la xarxa a través Instagram, amb una lleugera retallada.
En arribar a casa, em vaig adonar que hi havia un colom en primer pla, així que no sé molt bé amb quin quedar-me.

El original

I a vosaltres, quina us agrada més?

García Márquez en Cuba

pincha para leer el PDF
El reportaje de hace 27 años, realizado en Cuba

Esta entrada del blog no es para alabar al recién fallecido Gabriel García Márquez ni su literatura, sino para recordar un momento de mi vida en el que le conocí, unos minutos, en la Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños, en Cuba.
La casualidad hace que su muerte se produjera el pasado 17 de abril y que yo publicara en El Periódico de Catalunya la noticia de aquel encuentro el 19 de abril de 1987 (si pincháis en la imagen, podréis leer el contenido del reportaje que hice entonces), dos años después de que se abriera la escuela, que él mismo presidía y que dirigía el cineasta argentino Fernando Birri.
No pude sacarle más que unas palabras, ya que la entrevista, si es que la hubo, se la concedió a un equipo de TVE que también visitaba el centro. Y creo que ni aún así: el escritor, que acababa de cumplir 60 años, prefería seguir charlando con sus alumnos de la asignatura de guión (que se titulaba Cómo se cuenta un cuento) que con nosotros.
No sabía Gabo que yo, en realidad, había ido a Cuba para intentar estudiar cine en aquella escuela. Como lo haría Benito Zambrano unos años después.
No me había enviado mi diario, sino que yo mismo me había pagado el viaje y la estancia para hacer un par de reportajes que, de entrada, nadie me había encargado y que intentaría vender a mi regreso a Barcelona.
Aún ahora pienso que me encantaría haber asistido a sus clases. Birri, en cambio, fue un hombre encantador que atendió a mis preguntas, dudas y curiosidades.

pincha para leer el PDF
El reportatge de fa 27 anys, realitzat a Cuba

Aquesta entrada del bloc no és per lloar al recentment desaparegut Gabriel García Márquez ni la seva literatura, sinó per recordar un moment de la meva vida en la qual el vaig conèixer, uns minutets, a l’Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños, en Cuba.

La casualitat fa que la seva mort es produís el passat 17 d’abril i que jo publiqués a El Periódico de Catalunya la notícia d’aquella trobada el 19 d’abril de 1987 (si punxeu sobre la imatge, podreu llegir el contingut del reportatge que vaig fer llavors), dos anys després que s’obrís l’escola, que ell mateix presidia i que dirigia el cineasta argentí Fernando Birri. No el vaig poder treure més que unes paraules, ja que l’entrevista, si és que n’hi va haver-hi, es va concedir a un equip de TVE que també visitava el centre.
I crec que ni així : l’escriptor, que acabava de complir 60 anys, preferia seguir xerrant amb els seus alumnes de l’assignatura de guió (que es titulava Cómo se cuenta un cuento) que amb uns periodistes.
No sabia Gabo que jo, en realitat, havia anat a Cuba per intentar estudiar cinema en aquella escola. Com ho faria Benito Zambrano uns anys després. No m’havia enviat el meu diari, sinó que jo mateix m’havia pagat el viatge i l’estada per fer un parell de reportatges que, d’entrada, ningú m’havia encarregat i que intentaria vendre al meu retorn a Barcelona.
Encara ara penso que m’encantaria haver assistit a les seves classes. Birri, en canvi, va ser un home encantador que va atendre a les meves preguntes, dubtes i curiositats.

Crowdfunding para estudiar la enfermedad de Parkinson

Parece que los recortes y ajustes en la investigación científica han obligado a Cristina Malagelada y su equipo ha lanzar una campaña de micromecenazgo cuyo objetivo es continuar investigando el porqué las neuronas se mueren en la enfermedad de Parkinson e intentar tratar de evitarlo.
Sinceramente, no entiendo mucho del tema (en la web de Unidos contra el Parkinson lo explican mucho mejor que yo), pero que un buen amigo que sufre esta enfermedad me sugiera mi apoyo y difusión es más que suficiente para que os lo comparta aquí y en otras plataformas.
La doctora Malagelada ha iniciado su campaña a través de Goteo.org, donde se pueden realizar aportaciones.

Sembla que les retallades i ajustos en la investigació científica han obligat a Cristina Malagelada i el seu equip ha llançar una campanya de micromecenatge l’objectiu és continuar investigant el perquè les neurones es moren en la malaltia de Parkinson i intentar tractar de evitar-ho.
Sincerament, no entenc molt del tema (al web de Units contra el Parkinson ho expliquen molt millor que jo), però que un bon amic que pateix aquesta malaltia em suggereixi que li dongui support i difusió és més que suficient perquè us ho comparteixi aquí i en altres plataformes.
La doctora Malagelada ha iniciat la seva campanya mitjançant de Goteo.org, on es poden realitzar aportacions.

Salvar el planeta (con unas risas)

Hacía tiempo que no me reía tanto con un vídeo que refleja tanto nuestra forma de pensar sobre temas de solidaridad y ecología.
Corresponde a la ONG Rainforest Alliance y la he conocido ahora gracias a mi buen amigo Jordi, citado a su vez por la gente de Upsocl.
(podéis poner los subtítulos clicando sobre el símbolo cc que aparece al lado de la ruedecita y el HD de la parte inferior de la pantalla de Youtube)

Feia temps que no em reia tant amb un vídeo que reflecteix tant la nostra manera de pensar sobre temes de solidaritat i ecologia.
Correspon a l’ONG Rainforest Alliance Rainforest Alliance i l’he conegut ara gràcies al meu bon amic Jordi, citat al seu torn per la gent d’Upsocl.
(podeu posar-hi els subtítols clicant sobre el símbol cc que apareix al costat de la rodeta i el HD de la part inferior de la pantalla de Youtube)

Paco de Lucía, el último acorde

Saber que Paco de Lucía, el mejor guitarrista del mundo, acaba de fallecer a los 66 años, hace pensar.
Hay que vivir la vida amigos y nadar ‘Entre dos aguas‘.
Si queréis leer algunas cosas más sobre él, tanto su página personal como Wikipedia ofrecen amplia información.

Saber que Paco de Lucía, el millor guitarrista del món, acaba de morir als 66 anys, fa pensar.
Cal viure la vida amics i nedar ‘Entre dos aguas‘.
Si voleu llegir algunes coses més sobre ell, tant la seva pàgina personal com a la Vikipèdia ofereixen àmplia informació.

Viajeros eternos

Diana, una joven amiga, me pasa este vídeo que muestra un deseo compartido por muchos.
Sus autores son Lucía y Rubén, una joven pareja que postea sus fotos y pensamientos en el blog Algo que recordar.
No saben la envidia que les tenemos.

Diana, una jove amiga, em passa aquest vídeo que mostra un desig compartit per molts de nosaltres.
Els seus autors són Lucía i Rubén, una jove parella que penja les seves fotos i pensaments al blog Algo que recordar.
No saben l’enveja que els tenim.